Kortyzol a odchudzanie

Kortyzol

Kortyzol

Kortyzol śmiało można nazwać hormonem alfa. Jest aktywatorem katabolicznych (rozkładających) procesów przemiany materii oraz oddaje ciału do dyspozycji bogate w energię związki. Jego tłumiące działanie na układ immunologiczny (autoagresywny) jest często wykorzystywany w medycynie do hamowania nadmiernych reakcji (alergii) i stanów zapalnych. Kortyzol steruje uczuciami takimi jak głód, trawienie, ciśnienie krwi, rytmem snu i czuwania. W przemianie materii kortyzol ma znaczący wpływ na gospodarkę węglowodanową, wywołując glukoneogenezę (przekształcanie białka w glukozę) w wątrobie. 

Obok katecholamin takich jak noradrenalina, adrenalina czy dopamina, kortyzol jest naszym największym hormonem stresu. Kiedy się przestraszymy lub czujemy zagrożeni z mózgu wydzielany jest sygnał, który informuje nadnercza o tym ażeby zaczęły wydzielać kortyzol, co za tym idzie nasz organizm przestawia się w tryb „walcz lub uciekaj”. Gdy jednak dochodzi do długotrwałego (przewlekłego) stresu, brakuje faz odprężenia i człowiek zaczyna się wypalać i chorować. 

Poniżej znajduje się lista negatywnych skutków długotrwałego stresu: 

  • Podwyższony poziom cukru we krwi, cukrzyca starcza 

  • Ubywanie masy mięśniowej i zwiększanie ilości tłuszczu w okolicach brzucha 

  • Wachania nastroju i zmniejszenie aktywności mózgu, depresja, choroba Alzheimera

  • Wysokie ciśnienie krwi, zaburzenia słyszenia, szumy uszne 

  • Niepłodność oraz oziębłość seksualna spowodowana obniżeniem poziomu testosteronu 

  • Przybierające na sile zaburzenia snu 

  • Niski poziom progesteronu (odpowiedzialny za większość hormonów płciowych) 

Po długotrwałym okresie, w którym kortyzol jest notorycznie na wysokim poziomie następuje jego radykalny spadek. Oznacza to ostatnią fazę „wypalenia” nadnerczy które są odpowiedzialne za wytwarzanie kortyzolu.  

Skutki niskiego poziomu kortyzolu: 

  • Zwiększona drażliwość 

  • Wypalenie i depresja 

  • Niskie ciśnienie krwi 

  • Zmniejszona odporność na infekcje oraz źle gojące się rany 

  • Choroby autoimmunologiczne jak stwardnienie rozsiane, zapalenie tarczycy Hashimoto

  • Fibromialgia 

  • Zespół chronicznego zmęczenia 

  • Problemy z gospodarką elektrolitową

KORTYZOL:

Dobowe wydzielanie kortyzolu u osoby zdrowej odbywa się między godziną 6:00 – 8:00 następne między godziną 11:00 – 12:00. Ten kortyzol jest nam potrzebny do funkcjonowania w ciągu dnia i nie należy go zbijać!!!! Jeżeli jednak zrobimy test wydzielania kortyzolu dobowego (próbki pobieramy w godzinach 8:00; 13:00; 18:00; 22:00) i okażę się że nasze poranne wyrzuty nie istnieją ale za to mamy go w nadmiarze wieczorem, wówczas nie można pozostać obojętnym przy takim stanie rzeczy. Jest wiele środków, które są w stanie nam pomóc (poza higiena dnia, snu oraz dietą, które są w tej kwestii priorytetem), lecz nie można działać na własna rękę jeżeli nie mamy na ten temat wiedzy. 

Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże wam w zrozumieniu co się dzieje w naszym organizmie i dlaczego np.: nie możemy zasnąć wieczorem lub jesteśmy senni przed południem i nie możemy się skupić.

Już na koniec chciałem tylko napisać ze insulina jest antagonistą (hormonem przeciwstawnym) do kortyzolu, więc picie soków z owoców rano jedzenie FIT OWSIANEK itp. Nie jest do końca dobrym pomysłem, ponieważ walczymy ze swoim organizmem na siłę zbijając kortyzol.

 

POZDRAWIAM I ŻYCZĘ DUŻO SPOKOJU PIOTR ŻEBERKIEWICZ 

 

Źródło: Lothar Urisnus

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *